Případová studie
Údržba pomocí CMMS ve společnosti Valvex: implementace QRmaint

Pokud někdo nenašel díl na skladu, kupovali jsme nové. Tím jsme generovali zbytečné náklady. Druhá věc, co se týče skladu - v situaci, kdy máme popis dílů a jsou katalogizované v programu, není problém koupit úplně stejné. Nemusíte je nikde hledat. Jsou uloženy v programu (editor QRmaint CMMS).
V této publikaci představujeme studii implementace systému CMMS QRmaint ve společnosti Valvex – předním polském výrobci sanitárních a instalačních armatur (voda, plyn a topení). V materiálu se dozvíte, s jakými výzvami se společnost potýkala před implementací systému CMMS a jaké výhody z něj v současnosti plynou.
Řešení, která si nejrychleji získávají přízeň a důvěru výrobců, jsou nejsnadněji použitelná a zároveň nejflexibilnější z hlediska podpory každodenních výrobních procesů. Jedním z takových řešení je systém QRmaint CMMS, jehož hlavním úkolem je zjednodušit proces údržby prostřednictvím automatizace, mobility a lepší komunikace.

Výrobní závod společnosti Valvex SA v Jordanówě v Malopolském vojvodství
Řeknete „Valvex“ a pomyslíte si „Síla kvality!“
Společnost Valvex SA je celostátním lídrem v segmentu kulových kohoutů. Polské technologické myšlení, více než 100 let tradice, špičkové komponenty a moderní strojní zařízení jsou faktory, díky nimž je nabídka značky již léta ztělesněním kvality a inovací. Díky nim se Valvex těší reputaci nejen v Polsku, ale i na západních trzích – v zemích Evropské unie, Severní a Jižní Ameriky a Blízkého východu.
Společnost Valvex má ve svém sortimentu tisíce položek, které tvoří její sanitární a instalační nabídku, včetně koupelnových baterií, kulových kohoutů, směšovacích skupin s čerpadly a široké škály spojovacích prvků.

Sklad hotových výrobků ve výrobním závodě Valvex SA
Implementace CMMS ve Valvexu
V červenci 2023 společnost Valvex zavedla systém QRmaint CMMS, aby si udržela nejvyšší firemní standardy a vysokou kvalitu. Jeho úkolem bylo organizovat mnoho výrobních procesů a zlepšit komunikaci.
Od implementace uplynul téměř rok, což – zejména z finančního hlediska – dalo společnosti mnoho pozitivních signálů pro další spolupráci založenou na QRmaint a rozvojových plánech souvisejících s rozšířením využití systému do dalších oddělení společnosti.
Vzhledem k tomu, že oddělení údržby společnosti Valvex pokrývá nejen osm specializovaných výrobních prostor, ale také kompletní infrastrukturu společnosti nacházející se na ploše přes 9 500 m2, jsou provozní výzvy zde mnohem větší než jen ty, které souvisejí se strojním parkem.
„- Děláme pokroky. Je zřejmé, že objednávky se plní efektivněji. Mechanik, který vidí, že má další objednávku, chce nejprve uzavřít všechny, na kterých v danou chvíli pracuje. To proto, aby se objednávky ze systému odstraňovaly jedna po druhé,“ říká Tomasz Jaroszewski, zkušený zástupce vedoucího oddělení údržby ve společnosti Valvex, který řídí tým téměř 30 zaměstnanců zodpovědných za údržbu.

CNC soustruh Tsugamii
Výzvy Valvexu před implementací CMMS
Implementace systému CMMS je často doprovázena specifickými postupy zaměřenými na důkladnou analýzu aktuální situace společnosti. Společnost Valvex v tomto ohledu nebyla výjimkou, protože před implementací provedla audit z hlediska norem ISO.
Během auditu byla jednou z klíčových otázek potřeba posoudit celkové náklady na vlastnictví strojů. To je dáno především potřebou zaznamenávat náklady na díly a opravy, kde provozní náklady často převyšují celkovou hodnotu nového stroje. V důsledku toho je zpochybňována nákladová efektivita opotřebovaných strojů, takže je často nákladově efektivnější pořídit si nový stroj.

Moderní strojový park ve Valvex SA
Před implementací systému CMMS se společnost Valvex musela potýkat s mnoha obtížemi.
- Nedostatečná evidence nákladů na údržbu strojů, pokud jde o nákup dílů a opravy.
- Nedostatečná digitalizace účetního procesu: práce v MS Excel nebo s papírovou dokumentací (fakturami) bránila rychlému ověřování nákladů a výpočtů.
- Nedostatečná efektivní komunikace mezi zaměstnanci: Zaměstnanci UR pověření prací neměli možnost efektivní komunikace mezi odděleními společnosti a obsluhou strojů ve výrobě.
- Nedostatečná standardizace procesů: specifičnost a složitost procesů UR vyžaduje od koordinátora týmu UR velké úsilí.
- Nedostatek efektivního systému řízení údržbářského personálu: jejich pracovní doba nebyla dostatečně dobře sledována; některé úkoly údržby nebyly prováděny nebo byly odsunuty do pozadí.

Linka pro galvanizaci
T. Jaroszewski: „- Zpočátku jsme uvažovali o tom, že situaci trochu normalizujeme a stabilizujeme. A kompletně změníme systém komunikace mezi jednotlivými odděleními a mechaniky. Doposud to bylo založeno na principu, že volali lidé z výrobního oddělení a každý, kdo měl přístup k telefonu, říkal zaměstnancům DUR: „tohle je rozbité, tamto je rozbité“. V určitém okamžiku jsme spolu s mým nadřízeným dospěli k závěru, že jako oddělení údržby prakticky nejsme schopni plnit své vlastní úkoly, zejména proto, že zaměstnanci ve firmě, když viděli mechanika, ho přivedli na halu, aby řešil další poruchy. Než se mechanik dostavil k provedení zadaného úkolu, udělal ještě čtyři nebo pět dalších prací. A nakonec se ukázalo, že tu nejdůležitější věc, kterou měl udělat, neudělal, protože neměl dostatek času.“
Problémy identifikované auditorem ISO naznačily potřebu kontaktu s dodavatelem QRmaint. Po 14denní zkušební době byl QRmaint řádně přijat vedením společnosti. Plodná spolupráce také přispěla k udržení norem ISO 9001:2015 a ISO 14001:2015, které společnost Valvex zavedla s cílem zajistit kvalitu svých produktů.

CNC soustruhy
Kritéria CMMS a ERP
Oddělení údržby ve společnosti Valvex je také souborem mnoha kompetencí zaměstnanců, kteří denně působí v různých skupinách od elektromechaniků a techniků až po mechaniky. V minulosti byla provozní práce ve společnosti založena spíše na plnění ad-hoc úkolů , tj. na telefonické vyžádání. Společnost Valvex navíc neměla strukturovaný způsob řízení oddělení údržby.
Výrobce používá systém SAP ERP, který historicky prokázal hodnotu integrace systému QRmaint s centrální databází společnosti.
Před implementací společnost Valvex identifikovala klíčová kritéria pro systém CMMS.
- Snadné použití – Systém CMMS by měl být intuitivní a snadno použitelný, aby se uživatelé mohli rychle naučit používat jeho funkce.
- Správa úkolů – systém by měl umožňovat vytváření, přiřazování a sledování úkolů údržby a také údržbu a opravy zařízení a strojů.
- Správa aktiv – systém by měl umožňovat sledování aktiv, jako jsou náhradní díly, nástroje a personál, aby byla zajištěna jejich včasná dostupnost.
- Plánování a rozvrhování – systém by měl umožňovat vytváření harmonogramů kontrol a oprav, aby bylo možné plánovat dopředu a předcházet prostojům ve výrobě.
- Sledování historie oprav – systém by měl uchovávat historii opravárenských činností, aby umožňoval analýzu trendů a optimalizaci procesů.

Oddělení dekorativních nátěrů a galvanizace
Výhody implementace
V minulosti byli ve společnosti Valvex cenným zdrojem znalostí samotní zaměstnanci – znali zařízení a stroje v zařízeních firmy od základu. Problém s tímto typem metody řízení však spočíval v tom, že během absence klíčových zaměstnanců byla společnost vystavena nedostatku organizace. „- Tady to byli naši mechanici a elektrikáři, kteří to věděli. A pokud něco použili, nahlásili to našemu hlavnímu dodavateli a ten se o to postaral.“ – vzpomíná T. Jaroszewski.
Hodnota zaměstnanců se dnes nezměnila – je stále na stejně vysoké úrovni. Zkušení zaměstnanci – jako jsou montéři nebo technici – přinášejí neocenitelnou hodnotu při řešení problémů. Navzdory tomu systém po implementaci CMMS QRmaint ukládá spolehlivá data, která zlepšují komunikaci a předávání úkolů. Díky tomu je společnost méně závislá na dříve platných pravidlech a klíčové informace jsou pro ostatní zaměstnance snadněji dostupné. Díky tomu se organizační kultura společnosti pozitivně změnila.
Jaké jsou další výhody implementace CMMS ve Valvexu…?
Dostupnost na mobilních zařízeních
Implementace mobilního systému CMMS umožnila údržbářům ve společnosti Valvex sledovat stav zařízení a plánovat opravy z libovolného místa. Flexibilita v řízení pomocí mobilních zařízení se promítá do rychlé reakce na poruchy a minimalizace prostojů. To následně vede k lepší organizaci práce a v důsledku toho k efektivnější výrobě.
Systém vzdáleného oznamování
Vzdálená upozornění integrovaná s CMMS zajišťují automatické generování alarmů pro poruchy nebo plánovanou údržbu. To umožňuje personálu rychle reagovat na potenciální problémy a podniknout nápravná opatření dříve, než dojde k prostojům, což zvyšuje spolehlivost a efektivitu výrobních procesů.
Vylepšená komunikace
Zlepšená komunikace v rámci společnosti podporuje lepší koordinaci a spolupráci mezi údržbářskými a výrobními týmy. Díky jasné a efektivní komunikaci s využitím funkce plánování úkolů mohou pracovníci údržby rychleji identifikovat problémy a přijmout vhodná nápravná opatření. To má také pozitivní dopad na efektivitu a synchronizaci údržbářského týmu.
Integrace s oddělením zásobování
Integrace systému CMMS se zásobovacím oddělením usnadňuje správu dílů a materiálů potřebných pro údržbu. Komunikace se zásobovacím oddělením umožňuje rychlejší a efektivnější zajištění potřebných zdrojů a minimalizuje prostoje způsobené nedostatkem dílů nebo materiálů.
Integrace s ERP
Jak již bylo zmíněno, společnost Valvex funguje na bázi ERP systému SAP. IT oddělení společnosti Valvex později vidí snadnou možnost jeho integrace se systémem QRmaint CMMS. Díky tomu může společnost v budoucnu těžit z centralizovanějšího systému řízení, který je provozován na bázi mobilní aplikace.
Finanční výhody
Tomasz Jaroszewski uvedl, že po 10 měsících implementace QRmaintu vidí hlavní ekonomové společnosti Valvex pozitivní dopad aplikace CMMS na provoz – a to i s finančními výhodami. Téměř rok od implementace přináší CMMS QRmaint společnosti hodnotu díky lepšímu využití zdrojů a přístupu ke klíčovým datům z manažerských zpráv.
Úspora času
Toto je jedna z klíčových výhod efektivního řízení zdrojů a procesů v jakékoli organizaci. V kontextu řízení údržby generuje Valvex značné úspory času prostřednictvím automatizace procesů, plánování a rozvrhování úkolů.
Integrace se skladem
Integrace CMMS se skladem umožňuje automatickou správu zásob dílů a materiálů potřebných pro údržbu. Díky tomu se Valvex může vyhnout nedostatku a zpožděním dodávek a plnit objednávky dílů v souladu se strojními normami, což má pozitivní dopad na provozní efektivitu a snižování nákladů. Jak dodává T. Jaroszewski: „- Často se nám hustě stávalo, že jsme měli mnoho věcí v rozhodně příliš velkém množství. Pokud někdo nemohl najít díl na skladu, koupili jsme nový. Pak jsme generovali zbytečné náklady. Druhá věc, pokud jde o sklad – v situaci, kdy máme popis dílů a máme je katalogizované v programu, není problém koupit přesně ty samé. Nemusíte je nikde hledat. Jsou uloženy v programu (editor QRmaint), máme v souboru skladu označený odkaz buď na webové stránky, nebo máme odkaz na výrobce, který nám to vyrobil. Nemluvě o tom, že pokud nám někdo vyrobil elektroskříň nebo cokoli podobného, máme to také katalogizované a víme, co se v té skříni nachází.“

Měřicí stroj ZEISS DuraMAX
Shrnutí
Stručně řečeno, zavedení systému CMMS do provozu společnosti Valvex přineslo značné výhody, včetně značných úspor času. Před jeho implementací se společnost musela potýkat s řadou výzev, jako například s nedostatkem záznamů o nákladech na údržbu strojů nebo s nedostatečnou digitalizací procesů. Dnes CMMS QRmaint pomáhá s realizací těchto a mnoha dalších úkolů.
Na otázku, zda vidí nějaké vyhlídky na rozšíření používání QRmaintu do dalších oddělení, T. Jaroszewski odpovídá:
„- Právě teď, s příchodem autonomního pracovníka – nové funkce v QRmaint. Chci ji používat v oddělení obrábění. Tam musí operátoři stále dělat nějaké věci každý den. Musí provádět tyto autonomní akce, které jsou podobné TPM. A to je to, co chci operátorům usnadnit.“
—
V návaznosti na případovou studii společnosti Valvex vám doporučujeme implementovat systém CMMS i ve vaší společnosti – abyste dosáhli hmatatelných výhod, stejně jako Valvex. Kontaktujte nás ještě dnes a dozvíte se více o tom, jak vám můžeme pomoci optimalizovat řízení údržby a zlepšit provozní efektivitu.